Správa o činnosti pedagogického klubu
1. Prioritná os |
Vzdelávanie |
2. Špecifický cieľ |
1.2.1 Zvýšiť kvalitu odborného vzdelávania a prípravy reflektujúc potreby trhu práce |
3. Prijímateľ |
Súkromná spojená škola, ul. Biela voda 2, Kežmarok |
4. Názov projektu |
Prepojenie vzdelávania s praxou v Súkromnej strednej odbornej škole, Biela voda 2. |
5. Kód projektu ITMS2014+ |
312011Z055 |
6. Názov pedagogického klubu |
Pedagogický klub čitateľskej gramotnosti – prierezové témy. |
7. Dátum stretnutia pedagogického klubu |
28.10.2020 |
8. Miesto stretnutia pedagogického klubu |
Súkromná spojená škola, ul. Biela voda 2, Kežmarok |
9. Meno koordinátora pedagogického klubu |
Mgr. Beáta Kunová |
10. Odkaz na webové sídlo zverejnenej správy |
www.ssos-kezmarok.sk |
11. Manažérske zhrnutie: Cieľom nášho stretnutia bola diskusia o efektívnych metódach rozvoja čitateľskej gramotnosti. Účastníci zdieľali svoje odborné skúsenosti a diskutovali o metódach rozvoja čitateľskej gramotnosti v oblasti stredného odborného školstva. Kľúčové slová: čitateľská gramotnosti, metódy rozvoja čitateľskej gramotnosti, rozvoj kritického myslenia. |
12. Hlavné body, témy stretnutia, zhrnutie priebehu stretnutia: Hlavné body: 1. Prehľad metód rozvoja čitateľskej gramotnosti. 2. Práca s odbornou literatúrou. 3. Zdieľanie odborných skúseností. 4. Zhrnutie a odporúčanie. Témy: rozvoj čitateľskej gramotnosti, metodológia rozvoja gramotností, zdieľanie skúseností. Program stretnutia: 1. Privítanie účastníkov klubu. 2. Diskusia o efektívnych metódach. 3. Diskusný kruh. 4. Zhrnutie a odporúčanie. |
13. Závery a odporúčania: Dialogické metódy a aktivizujúce metódy v procese rozvoja čitateľskej gramotnosti. Dialogické metódy predpokladajú slovnú interpretáciu medzi učiteľom a žiakmi – nielen dvojstrannú, ale i mnohostrannú, nielen jednosmernú ale i viacsmernú. Podstatou dialogických metód je rozhovor, dialóg, diskusia. Ich využitie (aplikácia) umožňuje okrem plnenia základného vzdelávacieho cieľa uskutočňovať ďalšie ciele, rozvíjať kľúčové kompetencie žiaka (sú to kompetencie dôležité z hľadiska uplatnenia sa žiaka na trhu práce), napríklad: tímové riešenie problémových úloh, obhajoba názoru, správna argumentácia, presnosť formulácie atď. Dialogické metódy vystupujú samostatne alebo v spojení s inou metódou (napr. rozhovor v skupine v rámci činností, ktoré vyplývajú z inscenačnej metódy). Príprava a riadenie dialógu Základom dialogickej metódy sú správne a presne formulované otázky. Zásady (pohľad didaktický): - Učiteľ zvažuje cieľ každého dialógu. Ten vyplýva z cieľov vyučovacej hodiny. - Z cieľavedomosti vyplýva požiadavka udržania logickej a tematickej línie rozhovoru. Učiteľ udržiava povedomie žiakov o náväznosti jednotlivých sekvencií rozhovoru. Učiteľ upozorňuje žiakov na zmysel rozhovoru, jeho cieľ a jeho vzťah k celej výučbe. - Nezabúdame žiakom nechať čas na premýšľanie. „Strach z prázdna“ by nemal učiteľa viesť k tlaku na vyžadovanie odpovede. - Pri diskusii, ktorá prebieha v celom triednom kolektíve, učiteľ dbá na to, aby sa do diskusie zapojili všetci žiaci. - Nezabúdame na zhrnutie diskusie – nech to učiní žiak alebo učiteľ. Sociálno – psychologické požiadavky na diskusiu (dialogické metódy): - Učiteľ udržuje pravidla „bontonu“, používa slová prosím a Ďakujem. Neskáče sa do reči, taktne opravuje chyby a usmerňuje žiakov. Chváli aj za drobné úspechy. - Využíva princíp vrátenia otázok do pléna (Odpovedzte na Janinu otázku) - Môže riadenie diskusie zveriť do rúk žiaka (rozvoj komunikačných zručností) - Neustále sleduje aj neverbálne prejavy žiakov.
Varianty dialogickej metódy
Výučbový rozhovor Má reproduktívny charakter, nadväzuje na výklad alebo iné metódy. Jeho hlavnou úlohou nie je riešenie problémov. Podoby rozhovoru: objasňujúci rozhovor (riadenie učenia), opakujúci rozhovor (precvičenie), zhrňujúci rozhovor (cieľom je zhrnúť a systematizovať poznatky žiakov. Problémový či heuristický rozhovor Hlavným cieľom je naučiť žiakov riešiť problémy a rozvíjať ich myslenie a tvorivosť. Je riadený základnou problémovou otázkou: Prečo?... Aký je vzťah?...V čom vidíte príčiny?... Čo sa stane, keď... Ako vyriešite? Ako zhodnotíte?.. Schéma problémového (heuristického rozhovoru) - V čom je problém? - Čo chceme dosiahnuť? - Čo k tomu potrebujeme? - Tvorenie alternatívnych riešení. - Výber riešenia. - Realizácia. - Zhodnotenie. Hranica medzi výukovým a heuristickým rozhovorom môže byť málo zreteľná a často sa funkčne prepojuje ( napr. z opakovania látky vyplynie určitý problém- výukový rozhovor sa mení na heuristický). Rozhovor môže byť riadený predom pripravenými otázkami alebo tézami. Žiaci si môžu odpovede na otázky prichystať doma – domáce štúdium. Alebo požiadame žiakov, aby k našemu výkladu učiva formulovali otázky, ktoré sa stanú základom nasledujúcej diskusie. Stredoveká disputácia (stredoveký dišput): vyučujúci vytvorí dva tábory- jeden za určitú myšlienku (obhajuje ju) a druhý tábor proti, potom sa vymenia. Panelová diskusia : žiaci sú diváci, odborníci sedia vpredu a diskutujú na určitú tému. Môžu odborníkov nahradiť žiaci, ktorí si pripravia stanoviska k riešeniu určitého problému. Panelová diskusia sa potom blíži k inscenačnej metóde (hranie rolí, dramatizácia a pod.). Princíp konferencie – žiaci prednášajú, diskutujú. Princíp brainstormingu- voľná tvorba a súčasne veľká produkcia nápadov, bez toho aby sa prihliadalo k ich kvalite či reálnosti. Dialóg je riadený základnou problémovou otázkou. Odporúčame vyššie uvedené na aplikáciu do pedagogického procesu. |
14. Vypracoval (meno, priezvisko) |
Mgr. Beáta Kunová |
15. Dátum |
28.10.2020 |
16. Podpis |
|
17. Schválil (meno, priezvisko) |
Mgr. Anna Jurgovianová |
18. Dátum |
28.10.2020 |
19. Podpis |
Príloha:
Prezenčná listina zo stretnutia pedagogického klubu
Pokyny k vyplneniu Správy o činnosti pedagogického klubu:
Prijímateľ vypracuje správu ku každému stretnutiu pedagogického klubu samostatne. Prílohou správy je prezenčná listina účastníkov stretnutia pedagogického klubu.
- V riadku Prioritná os – Vzdelávanie
- V riadku špecifický cieľ – uvedie sa v zmysle zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku (ďalej len "zmluva o NFP")
- V riadku Prijímateľ - uvedie sa názov prijímateľa podľa zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku
- V riadku Názov projektu - uvedie sa úplný názov projektu podľa zmluvy NFP, nepoužíva sa skrátený názov projektu
- V riadku Kód projektu ITMS2014+ - uvedie sa kód projektu podľa zmluvy NFP
- V riadku Názov pedagogického klubu (ďalej aj „klub“) – uvedie sa názov klubu
- V riadku Dátum stretnutia/zasadnutia klubu - uvedie sa aktuálny dátum stretnutia daného klubu učiteľov, ktorý je totožný s dátumom na prezenčnej listine
- V riadku Miesto stretnutia pedagogického klubu - uvedie sa miesto stretnutia daného klubu učiteľov, ktorý je totožný s miestom konania na prezenčnej listine
- V riadku Meno koordinátora pedagogického klubu – uvedie sa celé meno a priezvisko koordinátora klubu
- V riadku Odkaz na webové sídlo zverejnenej správy – uvedie sa odkaz / link na webovú stránku, kde je správa zverejnená
- V riadku Manažérske zhrnutie – uvedú sa kľúčové slová a stručné zhrnutie stretnutia klubu
- V riadku Hlavné body, témy stretnutia, zhrnutie priebehu stretnutia - uvedú sa v bodoch hlavné témy, ktoré boli predmetom stretnutia. Zároveň sa stručne a výstižne popíše priebeh stretnutia klubu
- V riadku Závery o odporúčania – uvedú sa závery a odporúčania k témam, ktoré boli predmetom stretnutia
- V riadku Vypracoval – uvedie sa celé meno a priezvisko osoby, ktorá správu o činnosti vypracovala
- V riadku Dátum – uvedie sa dátum vypracovania správy o činnosti
- V riadku Podpis – osoba, ktorá správu o činnosti vypracovala sa vlastnoručne podpíše
- V riadku Schválil - uvedie sa celé meno a priezvisko osoby, ktorá správu schválila (koordinátor klubu/vedúci klubu učiteľov)
- V riadku Dátum – uvedie sa dátum schválenia správy o činnosti
- V riadku Podpis – osoba, ktorá správu o činnosti schválila sa vlastnoručne podpíše.
Príloha správy o činnosti pedagogického klubu
Prioritná os: |
Vzdelávanie |
Špecifický cieľ: |
1.2.1 Zvýšiť kvalitu odborného vzdelávania a prípravy reflektujúc potreby trhu práce |
Prijímateľ: |
Súkromná spojená škola. Ul. Biela voda 2, Kežmarok |
Názov projektu: |
Prepojenie vzdelávania s praxou v Súkromnej strednej odbornej škole, Biela voda 2. |
Kód ITMS projektu: |
312011Z055 |
Názov pedagogického klubu: |
4.6.1. Člen a koordinátor pedagogického klubu s výstupom č.1 |
PREZENČNÁ LISTINA
Miesto konania stretnutia: Súkromná spojená škola, ul. Biela voda 2, Kežmarok
Dátum konania stretnutia: 28.10.2020
Trvanie stretnutia: od........hod do.........hod
Zoznam účastníkov/členov pedagogického klubu:
č. |
Meno a priezvisko |
Podpis |
Inštitúcia |
1. |
Beáta Kunová |
Súkromná spojená škola, ul. Biela voda 2, Kežmarok |
|
2. |
Martina Babčáková |
Súkromná spojená škola, ul. Biela voda 2, Kežmarok |
|
3. |
Marcela Kuzmová |
Súkromná spojená škola, ul. Biela voda 2, Kežmarok |
|
4. |
Martin Mišalko |
Súkromná spojená škola, ul. Biela voda 2, Kežmarok |
|
5. |
Ivana Pištová |
Súkromná spojená škola, ul. Biela voda 2, Kežmarok |
|
6. |
Adriána Oravcová |
Súkromná spojená škola, ul. Biela voda 2, Kežmarok |
|
Meno prizvaných odborníkov/iných účastníkov, ktorí nie sú členmi pedagogického klubu a podpis/y:
č. |
Meno a priezvisko |
Podpis |
Inštitúcia |