Správa o činnosti pedagogického klubu
1. Prioritná os |
Vzdelávanie |
2. Špecifický cieľ |
1.2.1 Zvýšiť kvalitu odborného vzdelávania a prípravy reflektujúc potreby trhu práce |
3. Prijímateľ |
Súkromná spojená škola, ul. Biela voda 2, Kežmarok, organizačná zložka: Súkromná stredná odborná škola, ul. Biela voda 2, Kežmarok |
4. Názov projektu |
Prepojenie vzdelávania s praxou v Súkromnej strednej odbornej škole, Biela voda 2. |
5. Kód projektu ITMS2014+ |
312011Z055 |
6. Názov pedagogického klubu |
Pedagogický klub finančnej gramotnosti v odbornom vzdelávaní – prierezové témy. |
7. Dátum stretnutia pedagogického klubu |
22.4.2021 |
8. Miesto stretnutia pedagogického klubu |
Súkromná spojená škola, ul. Biela voda 2, Kežmarok |
9. Meno koordinátora pedagogického klubu |
Mgr. Anna Jurgovianová |
10. Odkaz na webové sídlo zverejnenej správy |
www.ssos-kezmarok.sk |
11. Manažérske zhrnutie: Cieľom stretnutia pedagogického klubu bola práca s odbornou literatúrou a diskusia. Spoločne sme analyzovali odborné zdroje zamerané na inovatívne metódy rozvoja čítania s porozumením. Zameriavali sme sa na odborné texty z oblasti finančnej gramotnosti. Stretnutie sme ukončili tvorbou pedagogického odporúčania. Kľúčové slová: inovatívne metódy, čítanie s porozumením, finančná gramotnosť. |
12. Hlavné body, témy stretnutia, zhrnutie priebehu stretnutia: Hlavné body: 1. Práca s odbornou literatúrou. 2. Diskusia. 3. Zdieľanie OPS. 4. Záver a zhrnutie. Témy: rozvoj finančnej gramotnosti, čítanie s porozumením, metódy práce s textom. Program stretnutia: 1. Čítanie s porozumením- odborná literatúra. 2. Diskusia – Diskusný kruh, analýza jednotlivých metód. 3. Výmena názorov a skúseností – metóda Kolotoč. 4. Záver a tvorba odporúčania. |
13. Závery a odporúčania: Na základe aktivít v rámci stretnutia sme sa zhodli na nasledujúcom prehľade inovatívnych metód rozvoja čitateľskej gramotnosti v oblasti manažmentu osobných financií. Z diskusie sme sa zhodli najmä na vhodnosti metódy INSERT a metódy EUR: Podstatou stratégie EUR je pomôcť žiakom v porozumení učiva s výkladovým textom členením vyučovacej hodiny (bloku) na tri základné fázy. Názov stratégie je akronymom, ktorý vznikol z ich pomenovaní: evokácia – uvedomenie – reflexia. Cieľom evokácie je vytváranie podmienok na spájanie nových poznatkov s doterajšími, pretože to, čo jednotlivec vie, je hlavným kritériom toho, čo sa môže naučiť. Žiaci si pred čítaním textu vybavu- jú už osvojené vedomosti o danej téme, ku ktorým budú pridávať nové informácie. V tejto fáze ide aj o vzbudenie záujmu o učenie, aktivizáciu, uľahčenie pochopenia nového učiva a jeho trvalejšie zapa- mätanie. Vo fáze uvedomenia si významu sa dostávajú žiaci do kontaktu s novými informáciami prostredníc- tvom čítania textu, sledovania výkladu učiteľa, filmu, realizáciou experimentu a pod. Je dôležité udr- žať záujem žiaka v tejto fáze takým učebným postupom, ktorý mu umožní sledovať vlastné porozumenie nových informácií a myšlienok. Účinné je vytváranie záznamov, ktoré budú výsledkami premýšľania o texte za pomoci týchto typov otázok, ktoré si v duchu kladie: Čo si mám o tom myslieť? Ako sa táto informácia hodí k tým, ktoré už poznám? Ako toto tvrdenie ovplyvní môj názor? Cieľom reflexie je uvažovanie nad procesom učenia, ktorým žiak prešiel. Uvedomuje si, čo sa naučil a pochopil, ale formuluje aj problémy v procese učenia a ďalšie potreby, hodnotí nové poznatky, vy- jadruje svoj názor. Žiaci si upevňujú nové vedomosti a aktívne menia svoje schémy porozumenia, aby zodpovedali novým informáciám. Vymieňajú si a porovnávajú svoje myšlienky. V tejto stratégii je aplikovaná podstata rozvoja metakognície v takej postupnosti, ktorá umožňuje konštrukciu nového poznania na základe toho, čomu už žiak rozumie. Žiak sa učí nové poznatky prepájaním s osvojenými, a to tak, že sleduje a koriguje vlastné porozumenie. V jednotlivých fázach tejto stratégie alebo etáp metakognitívnych procesov môže učiteľ voliť rôzne metódy, techniky a formy. Dôležité je, aby súviseli s podstatou jednotlivých fáz, aby medzi aktivitami bola zachovaná kontinuita, aby mali primeraný rozsah a zapájali každého žiaka. V súvislosti s rozvojom metakognície pomocou EUR sme analyzovali využitie metódy INSERT. Pripájame krátke zhrnutie danej metódy: Ide o spôsob práce s textom, ktorý pomáha lepšiemu porozumeniu a slúži k systematizácii textu a poznámok. Skratka INSERT znamená Interactive Noting System for Effective Reading and Thinking – interaktívny poznámkový systém pre efektívne čítanie a myslenie. Žiaci pracujú s textom tak, že vedľa (odstavcov, viet, pasáží) pripisujú značky podľa toho, ako mu porozumeli. ✓ - rozumiem tomu, to som vedel ? – nerozumiem, potrebujem sa spýtať, potrebujem vysvetliť slovo ! – chcem zdôrazniť alebo to ma prekvapilo + - súhlasím - - nesúhlasím Žiaci prechádzajú text pripravený učiteľom, pripisujú značky a učiteľ, prechádzajúci triedou, má prvotnú diagnostiku textu, respektíve úrovne znalostí v triede. Odporúčame vyššie uvedené metódy čítania s porozumením k implementácii do pedagogického procesu. |
14. Vypracoval (meno, priezvisko) |
Mgr. Anna Jurgovianová |
15. Dátum |
22.4.2021 |
16. Podpis |
|
17. Schválil (meno, priezvisko) |
PhDr. Mašlonková Jana, MBA |
18. Dátum |
|
19. Podpis |
Príloha:
Prezenčná listina zo stretnutia pedagogického klubu
Pokyny k vyplneniu Správy o činnosti pedagogického klubu:
Prijímateľ vypracuje správu ku každému stretnutiu pedagogického klubu samostatne. Prílohou správy je prezenčná listina účastníkov stretnutia pedagogického klubu.
- V riadku Prioritná os – Vzdelávanie
- V riadku špecifický cieľ – uvedie sa v zmysle zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku (ďalej len "zmluva o NFP")
- V riadku Prijímateľ - uvedie sa názov prijímateľa podľa zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku
- V riadku Názov projektu - uvedie sa úplný názov projektu podľa zmluvy NFP, nepoužíva sa skrátený názov projektu
- V riadku Kód projektu ITMS2014+ - uvedie sa kód projektu podľa zmluvy NFP
- V riadku Názov pedagogického klubu (ďalej aj „klub“) – uvedie sa názov klubu
- V riadku Dátum stretnutia/zasadnutia klubu - uvedie sa aktuálny dátum stretnutia daného klubu učiteľov, ktorý je totožný s dátumom na prezenčnej listine
- V riadku Miesto stretnutia pedagogického klubu - uvedie sa miesto stretnutia daného klubu učiteľov, ktorý je totožný s miestom konania na prezenčnej listine
- V riadku Meno koordinátora pedagogického klubu – uvedie sa celé meno a priezvisko koordinátora klubu
- V riadku Odkaz na webové sídlo zverejnenej správy – uvedie sa odkaz / link na webovú stránku, kde je správa zverejnená
- V riadku Manažérske zhrnutie – uvedú sa kľúčové slová a stručné zhrnutie stretnutia klubu
- V riadku Hlavné body, témy stretnutia, zhrnutie priebehu stretnutia - uvedú sa v bodoch hlavné témy, ktoré boli predmetom stretnutia. Zároveň sa stručne a výstižne popíše priebeh stretnutia klubu
- V riadku Závery o odporúčania – uvedú sa závery a odporúčania k témam, ktoré boli predmetom stretnutia
- V riadku Vypracoval – uvedie sa celé meno a priezvisko osoby, ktorá správu o činnosti vypracovala
- V riadku Dátum – uvedie sa dátum vypracovania správy o činnosti
- V riadku Podpis – osoba, ktorá správu o činnosti vypracovala sa vlastnoručne podpíše
- V riadku Schválil - uvedie sa celé meno a priezvisko osoby, ktorá správu schválila (koordinátor klubu/vedúci klubu učiteľov)
- V riadku Dátum – uvedie sa dátum schválenia správy o činnosti
- V riadku Podpis – osoba, ktorá správu o činnosti schválila sa vlastnoručne podpíše.
Príloha správy o činnosti pedagogického klubu
Prioritná os: |
Vzdelávanie |
Špecifický cieľ: |
1.2.1 Zvýšiť kvalitu odborného vzdelávania a prípravy reflektujúc potreby trhu práce |
Prijímateľ: |
Súkromná spojená škola, ul. Biela voda 2, Kežmarok |
Názov projektu: |
Prepojenie vzdelávania s praxou v Súkromnej strednej odbornej škole, Biela voda 2. |
Kód ITMS projektu: |
312011Z055 |
Názov pedagogického klubu: |
Pedagogický klub finančnej gramotnosti v odbornom vzdelávaní – prierezové témy. |
PREZENČNÁ LISTINA
Miesto konania stretnutia: Súkromná spojená škola, ul. Biela voda 2, Kežmarok
Dátum konania stretnutia: 22.4.2021
Trvanie stretnutia: o 14:00 .hod do17:00 hod
Zoznam účastníkov/členov pedagogického klubu:
č. |
Meno a priezvisko |
Podpis |
Inštitúcia |
Mgr. Anna Jurgovianová |
SSŠ, Biela voda 2, Kežmarok |
||
Mgr. Oto Sásik, PhD. |
SSŠ, Biela voda 2, Kežmarok |
||
Mgr. Gabriela Zavacká |
SSŠ, Biela voda 2, Kežmarok |
||
Bc. Beáta Mráziková |
SSŠ, Biela voda 2, Kežmarok |
||
Mgr. Adriana Pavlovská |
SSŠ, Biela voda 2, Kežmarok |
||
Jaroslav Jurgovian |
SSŠ, Biela voda 2, Kežmarok |
||
Ing. Patrik Boleš |
SSŠ, Biela voda 2, Kežmarok |
||
Meno prizvaných odborníkov/iných účastníkov, ktorí nie sú členmi pedagogického klubu a podpis/y:
č. |
Meno a priezvisko |
Podpis |
Inštitúcia |