Správa o činnosti pedagogického klubu
1. Prioritná os |
Vzdelávanie |
2. Špecifický cieľ |
1.2.1 Zvýšiť kvalitu odborného vzdelávania a prípravy reflektujúc potreby trhu práce |
3. Prijímateľ |
Súkromná spojená škola, ul. Biela voda 2, Kežmarok. |
4. Názov projektu |
Prepojenie vzdelávania s praxou v Súkromnej strednej odbornej škole, Biela voda 2 |
5. Kód projektu ITMS2014+ |
312011Z055 |
6. Názov pedagogického klubu |
Pedagogický klub finančnej gramotnosti v odbornom vzdelávaní – prierezové témy. |
7. Dátum stretnutia pedagogického klubu |
11.2.2021 |
8. Miesto stretnutia pedagogického klubu |
Súkromná spojená škola, ul. Biela voda 2, Kežmarok |
9. Meno koordinátora pedagogického klubu |
Mgr. Anna Jurgovianová |
10. Odkaz na webové sídlo zverejnenej správy |
www.ssos-kezmarok.sk |
11. Manažérske zhrnutie: Cieľom stretnutia pedagogického klubu bola tvorba a zdieľanie Best Practice v oblasti efektívnych metód rozvoja finančnej gramotnosti. Účastníci zdieľali príklady dobrej praxe v oblasti efektívnych metód vzdelávania a prezentovali výsledky svojej práce. Stretnutie bolo ukončené tvorbou pedagogického odporúčania. Kľúčové slová: finančná gramotnosť, efektívne metódy rozvoja, Best Practice, kľúčové kompetencie. |
12. Hlavné body, témy stretnutia, zhrnutie priebehu stretnutia: Hlavné body: 1. Prezentácia od koordinátora klubu. 2. Diskusia. 3. Zdieľanie OPS. 4. Záver a zhrnutie. Témy: rozvoj finančnej gramotnosti na SOŠ, zdieľanie efektívnych metód rozvoja finančnej gramotnosti, prepájanie vzdelávania s praxou. Program stretnutia: 1. Prezentácia – Brainstorming a syntéza nápadov s informáciami z prezentácie. 2. Spoločná diskusia. 3. Prehľad Best Practice. 4. Záver a zhrnutie. |
13. Závery a odporúčania: Na základe práce so zdrojmi a diskusie sme sa zhodli na nasledujúcich príkladoch dobrej praxe rozvoja finančnej gramotnosti na SOŠ. Finančná grammotnosť sa podľa NŠFG definuje ako schopnosť využívať poznatky, zručnosti a skúsenosti na efektívne riadenie vlastných finančných zdrojov s cieľom zaistiť celoživotné finančné zabezpečenie seba a svojej domácnosti. Podľa PISA je finančná gramotnosť znalosť a pochopenie finančných pojmov a rizík; sú to schopnosti, motivácia a sebadôvera využívať získané vedomosti za účelom vykonávania efektívnych rozhodnutí v celom rade finančných súvislostí s cieľom zlepšiť finančnú situáciu jednotlivca i spoločnosti, a tým im umožniť účasť na ekonomickom dianí. V rámci opakovania sme si finančnú gramotnosť rozdelili na tri časti: · peňažnú gramotnosť, ktorá je súhrnom kompetencií nevyhnutných na správu hotovostných a bezhotovostných peňazí a transakcií s nimi a na správu k tomu určených nástrojov (napr. bežný účet, platobné nástroje), · cenovú gramotnosť, ktorá zahŕňa problematiku cenových mechanizmov a inflácie, · rozpočtovú gramotnosť, ktorá predstavuje kompetencie nevyhnutné na správu osobného a rodinného rozpočtu, napr. schopnosť zostaviť rozpočet a stanoviť si finančné ciele. Uviedli sme si príklad dobrej praxe „Životné potreby rodiny“. Životné potreby rodiny Ciele aktivity: 1. Uvedomiť si svoje vlastné potreby a potreby svojej rodiny. 2. Vedieť popísať spôsoby, ktorými žiak môže pomôcť uspokojiť potreby v rodine (finančné aj nefinančné). 3. Rozvíjať komunikačné a prezentačné zručnosti žiakov. Čas trvania: 25 minút Pomôcky: písacie potreby, hárok papiera, fixy, flipchart/tabuľa a PC s dataprojektorom Príprava: V elektronickej forme si pripravíme nasledovné otázky: 1. Aké životné potreby má vaša rodina? 2. Ako môžete vy osobne prispieť k uspokojeniu životných potrieb vašej rodiny? 3. V prípade, že ide o finančné zabezpečenie potrieb, ako môžete k tomu prispieť vy? Cez prestávku pred vyučovacou hodinou odporúčame skontrolovať funkčnosť PC a dataprojektora. Priebeh aktivity: V úvodnej časti sme si so žiakmi zopakovali, čo sú ľudské potreby a prostredníctvom čoho ich uspokojujeme (3 min.). Potom sa žiaci rozdelili do dvoj alebo trojčlenných skupín (zavisí to podľa ich počtu v triede). Skupinkám rozdáme fixy a papiere formátu A2. Na bielej tabuli cez dataprojektor im zobrazíme 3 otázky, ktoré by si mali pozorne prečítať, v skupinách ich prediskutovať, pokúsiť sa na ne odpovedať a odpovede napísať na veľký biely papier (10 min.). Po uplynutí časového limitu jednotlivé skupinky prezentovali pred ostatnými spolužiakmi svoje riešenia (cca 2 minúty pre každú skupinu). Ostatní spolužiaci im mohli klásť doplňujúce otázky. Spätná väzba od žiakov: Žiakom sa práca v skupinách páčila. Niektoré skupiny mali úlohy vypracované skôr, niektoré využili celý časový limit. Uvedomili si, že v ich veku by si mali nájsť brigádu, a zarobiť peniaze na zaplatenie niektorých svojich výdavkov, napr. koníčkov, oblečenia a začať sa učiť sami s nimi hospodáriť. Nie všetci žiaci mali odvahu prezentovať riešenie pred celou triedou, avšak dokázali sa v skupinách dohodnúť, kto bude ich „hovorca“. Skúsenosti a odporúčania: 1. Riešenia úloh jednotlivých skupiniek boli veľmi podobné. Na prvú otázku žiaci vytvorili tieto spoločné odpovede: potreba porozumenia a rešpektovania sa, potreba lásky, potreba bývať a stravovať sa, potreba cestovať do práce aj na dovolenku, potreba komunikovať na diaľku, potreba vzdelávať sa, potreba starať sa o zdravie rodiny, potreba venovať sa spoločným koníčkom. Na druhú otázku žiaci väčsinou odpovedali: pomáhať rodičom a tráviť s nimi viac času, pomáhať rodičom finančne v rámci svojich možností. Na tretiu otázku boli odpovede nasledovné: peniaze z letnej brigády alebo brigády cez víkendy, peniaze od starých rodičov, „vykúpané“ peniaze cez Veľkú noc (chlapci), doučovanie slabších spolužiakov. 2. Ide o nenáročnú aktivitu na prípravu zo strany učiteľa a je vhodné ju použiť v nižších ročníkoch strednej školy. 3. Ak nie je k dispozícii PC s dataprojektorom, otázky odporúčame napísať cez prestávku na tabuľu. 4. Ak žiaci nechcú prezentovať svoje riešenia pred celou triedou pri tabuli, netreba ich do toho nútiť, prípadne tak môžu urobiť z lavice. 5. Je potrebné citlivo zvážiť použitie aktivity- je vhodné otázky preformulovať. Odporúčame vyššie uvedené príklady dobrej praxe na implementáciu do pedagogického procesu. |
14. Vypracoval (meno, priezvisko) |
Mgr. Anna Jurgovianová |
15. Dátum |
11.2.2021 |
16. Podpis |
|
17. Schválil (meno, priezvisko) |
PhDr. Mašlonková Jana, MBA |
18. Dátum |
11.2.2021 |
19. Podpis |
Príloha:
Prezenčná listina zo stretnutia pedagogického klubu
Pokyny k vyplneniu Správy o činnosti pedagogického klubu:
Prijímateľ vypracuje správu ku každému stretnutiu pedagogického klubu samostatne. Prílohou správy je prezenčná listina účastníkov stretnutia pedagogického klubu.
- V riadku Prioritná os – Vzdelávanie
- V riadku špecifický cieľ – uvedie sa v zmysle zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku (ďalej len "zmluva o NFP")
- V riadku Prijímateľ - uvedie sa názov prijímateľa podľa zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku
- V riadku Názov projektu - uvedie sa úplný názov projektu podľa zmluvy NFP, nepoužíva sa skrátený názov projektu
- V riadku Kód projektu ITMS2014+ - uvedie sa kód projektu podľa zmluvy NFP
- V riadku Názov pedagogického klubu (ďalej aj „klub“) – uvedie sa názov klubu
- V riadku Dátum stretnutia/zasadnutia klubu - uvedie sa aktuálny dátum stretnutia daného klubu učiteľov, ktorý je totožný s dátumom na prezenčnej listine
- V riadku Miesto stretnutia pedagogického klubu - uvedie sa miesto stretnutia daného klubu učiteľov, ktorý je totožný s miestom konania na prezenčnej listine
- V riadku Meno koordinátora pedagogického klubu – uvedie sa celé meno a priezvisko koordinátora klubu
- V riadku Odkaz na webové sídlo zverejnenej správy – uvedie sa odkaz / link na webovú stránku, kde je správa zverejnená
- V riadku Manažérske zhrnutie – uvedú sa kľúčové slová a stručné zhrnutie stretnutia klubu
- V riadku Hlavné body, témy stretnutia, zhrnutie priebehu stretnutia - uvedú sa v bodoch hlavné témy, ktoré boli predmetom stretnutia. Zároveň sa stručne a výstižne popíše priebeh stretnutia klubu
- V riadku Závery o odporúčania – uvedú sa závery a odporúčania k témam, ktoré boli predmetom stretnutia
- V riadku Vypracoval – uvedie sa celé meno a priezvisko osoby, ktorá správu o činnosti vypracovala
- V riadku Dátum – uvedie sa dátum vypracovania správy o činnosti
- V riadku Podpis – osoba, ktorá správu o činnosti vypracovala sa vlastnoručne podpíše
- V riadku Schválil - uvedie sa celé meno a priezvisko osoby, ktorá správu schválila (koordinátor klubu/vedúci klubu učiteľov)
- V riadku Dátum – uvedie sa dátum schválenia správy o činnosti
- V riadku Podpis – osoba, ktorá správu o činnosti schválila sa vlastnoručne podpíše.
Príloha správy o činnosti pedagogického klubu
Prioritná os: |
Vzdelávanie |
Špecifický cieľ: |
1.2.1 Zvýšiť kvalitu odborného vzdelávania a prípravy reflektujúc potreby trhu práce |
Prijímateľ: |
Súkromná spojená škola, ul. Biela voda 2, Kežmarok |
Názov projektu: |
Prepojenie vzdelávania s praxou v Súkromnej strednej odbornej škole, Biela voda 2. |
Kód ITMS projektu: |
312011Z055 |
Názov pedagogického klubu: |
Pedagogický klub finančnej gramotnosti v odbornom vzdelávaní – prierezové témy. |
PREZENČNÁ LISTINA
Miesto konania stretnutia: Súkromná spojená škola, ul. Biela voda 2, Kežmarok
Dátum konania stretnutia:11.2.2021
Trvanie stretnutia: o 14:00 .hod do17:00 hod
Zoznam účastníkov/členov pedagogického klubu:
č. |
Meno a priezvisko |
Podpis |
Inštitúcia |
Mgr. Anna Jurgovianová |
SSŠ, Biela voda 2, Kežmarok |
||
Mgr. Oto Sásik, PhD. |
SSŠ, Biela voda 2, Kežmarok |
||
Mgr. Gabriela Zavacká |
SSŠ, Biela voda 2, Kežmarok |
||
Bc. Beáta Mráziková |
SSŠ, Biela voda 2, Kežmarok |
||
Mgr. Adriana Pavlovská |
SSŠ, Biela voda 2, Kežmarok |
||
Jaroslav Jurgovian |
SSŠ, Biela voda 2, Kežmarok |
||
Ing. Patrik Boleš |
SSŠ, Biela voda 2, Kežmarok |
||
Meno prizvaných odborníkov/iných účastníkov, ktorí nie sú členmi pedagogického klubu a podpis/y:
č. |
Meno a priezvisko |
Podpis |
Inštitúcia |